Waffle Hitam Putih

12 01 2009

Entah kenapa semangat berkobar2 sungguh nak buat waffle sendiri.. surf internet utk cari waffle maker kat mana tapi rupanya kat Malaysia ni takde la (waffle maker yg best2 cam kat obersee tu..).  Frust sungguh saya.. tanya punya tanya, finally geng RN kata ada jual kat Tesco, brand Takada.. So hari Jumaat malam tu, saya pegi gak beli kat Tesco, harganya RM59.90.   Pada saya, brand ni tidak langsung menepati citarasa.. poket dia kecik2 (jgn terpedaya dgn gambar bwh ni, nampak macam deep je), pastu warna waffle jadi tak sekata(refer gambar waffle putih).. geram pulak!  rasa cam nak gi obersee semata2 utk beli waffle maker nih!

Hari Sabtu petang, saya try 2 resepi waffle; satu dari Mamafami (modified by Ida Merpati), satu lagi Pensonic punya resepi yg disharekan di www.resepirrrecipe.com.  Pada tekak saya, mamafami punya sedap cuma tak crispy.. rasa cam pancake je.. agaknya pasal waffle maker saya kot yg takde deep pocket.. kalau deep pocket, maybe dia jadi crispy..  Pensonic punya guna minyak lebih, pasal tu kot dia lebih crispy & i like it.. Malam tu punyalah tak menang tangan saya buat waffle kat gerai my dad.. kitorang makan dengan ice cream, peanut butter & chocolate…

Then, on Sunday saya whipped 2 batches of Pensonic batter + 2 batches of chocolate waffle yg saya jumpa resepinya di www.Purnama2U.com yg dishare oleh Along (thanks Along).  Rasanya sedap (kalau makan sikit la) tapi nak menghabiskan sekeping tu, memang agak jemu (mungkin pada tekak saya je).  i think dia lebih sedap dimakan dengan ice-cream. Tapi waffle coklat ni budak2 suka…   pastu ada yg mintak 2 in 1 lagi.. sekeping waffle, separuh putih separuh hitam (sori gambar takde pasal dah kalut ramai yg menunggu waffle ni)…

Resepi2 utk dicuba:-

  WAFFLE HITAM
(Resipe oleh Along dari Purnama2U.com)
Bahan-bahan (utk 2 adun)
* 1 cawan serbuk koko
* 120g butter / marjerin
* 3/4 x 2 cawan gula halus
* 4 biji telur
* 4 ct esen vanila
* 2 cawan tepung + 2 ct baking soda + 1/2 ct garam
* 1 1/2 cawan susu segar + 2 1/2 ct cuka
   
  Cara-cara
* Gaulkan koko, marjerin & gula sehingga rata
* Masukkan telur sebiji demi sebiji. 
* Masukkan esen vanila.
* Masukkan tepung & susu berselang-seli.
* Bakar dalam waffle maker (make sure panaskan dulu!).
* Hidangkan dengan topping kegemaran – ice cream, sos, peanut butter, etc.
  WAFFLE PUTIH
(Resipe Pensonic yg dishare di http://www.resepirrrecipe.com)
Bahan-bahan
* 2 biji telur (asingkan putih & kuning)
* 1 1/2 cawan susu segar
* 1/2 cawan minyak sayur (saya guna minyak biasa je)
* 1 3/4 cawan tepung gandum
* 1 cb baking powder
* 1 cb gula halus (saya buat 2 cb – lagi sedap)
* 1 ct garam (saya kurangkan jadi 1/2 ct je)
   
  Cara-cara
* Pukul putih telur hingga kembang (stiff but not dry). Ketepikan
* Dalam bowl lain, pukul kuning telur hingga agak pekat.
* Campurkan susu dan minyak dalam kuning telur.
* Masukkan pula bahan2 kering.  Gaul rata.
* Akhir sekali masukkan putih telur tadi.  Kaup balikkan.
* Bakar dalam waffle maker (make sure panaskan dulu!).
* Hidangkan dengan topping kegemaran – ice cream, sos, peanut butter, etc.

 

dsc06630

 dsc066311

dsc06637

dsc06633

dsc06635

dsc066411


Actions

Information

16 responses

21 01 2009
Mrs Amran

fuh..sodap nie..
dah jadi waffle A&W ler…
sedap kalau makan panas2 inti dalam sebelah letak coklat sebelah lagi letak peanut butter..
fuh..terliur..heheheh

4 03 2009
Hanita

emm…. cantiknye waffle tu, blh tau kat mana nak beli waffle machine tu….. ooops, salam perkenalan.!

4 03 2009
Hanita

ooo. tadi tak baca habis….. dah tau mana nak cari….. tq so much!

23 07 2009
ainz

slam pkenaln, dr mn nk dpt acuan wafer 2?

22 07 2010
sis yati

Saya dah beli acuan wafer tu. Tak lama dulu ada penjual jalanan jual kat rumah. Tak mahal, RM 65.00 saja. Saya dah try resepi ni. Menjadi dan sedap sangat. Thanks puan yang bagi resepi ni. SEDAP sungguh.

28 07 2010
yongpuchong

ooh bestnya, dapat beli waffle maker kat penjual jalanan aje ye.. last 2 weeks saya cuba resepi baru yg kononnya crispy di luar, lembut di dalam.. still tak menepati citarasa saya.. then last week saya jumpa ready made tepung waffle kat Yummie Bangi.. tapi tak sempat nak cuba lagi.. nanti saya bagi feedback kalau mengancam ye…

11 01 2011
lilydiana

Salam…

nak tanye??..kat mana awak beli waffle baker?..cantik la sesuai nak pakai kat rumah

tq

18 01 2011
hanita

haha ini waffle nampk sedap.tapi saya nyer wat lagi sedop

18 01 2011
hanita

hoi busuk gi berak la

4 02 2011
yongpuchong

Lilydiana – akak beli kat tesco.. sori ek lmbt reply.. malas betul nak mengadap pc lately ni.. brand Takada..

Hanita – apa ini busuk punya orang!! gi main jejauh, syuh syuh…

7 03 2011
noor hayati

saya amat berminat nak dapatkan resepi dan acuan wafle.boleh bantu saya?- 019 5788529

7 03 2011
noor hayati

saya ingin dapatkan resepi n acuan wafle- 019 5788529

10 03 2011
yongpuchong

Noor hayati, resepi dah bagi kat kat posting waffle lepas2.. acuan lak boleh cari kat tesco.. brand Takada.. murah jek dalam RM80 kot.. gi refer posting waffle yg lepas ye..

18 05 2011
putracollections

salam akak-akak semua…

saya ader jual portable waffle maker.

if berminat leh hubungi saya di 019-3757936 atau layari blog ni:

putracollections.blogspot.com

25 09 2011
diya

assalam… berapa minit waffle masak guna waffle maker takada? mine brand aifa. it took me like 15 to 20 minits untuk masak. quite a long time… i tried my friend’s waffle maker brand phillips…5 minits dh masak…

27 09 2017
jualbeli rumah.com

Howdy I am so delighted I found your webpage,
I really found you by mistake, while I was looking on Google for something else, Anyhow I
am here now and would just like to say many thanks for a
incredible post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at
the moment but I have saved it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep
up the awesome work.

Leave a comment